Sorry, this content is not currently available in the mobile view. Switch back to desktop view to access this page

Spørsmål og svar

Nedenfor finner du en oversikt over en del spørsmål og svar som HI Norge mottar. For å gjøre det litt enklere har vi delt spørsmål og svarene inn i tre ulike temaer: 

  1. Hostelling International og HI vandrerhjem (Generelle spørsmål og svar om å reise med oss og bo på vandrerhjem)
  2. Booking 
  3. Din HI konto

 

1. Hostelling International og HI vandrerhjem


2. Booking

 

3. Din HI konto

 

1. Hostelling International og HI Vandrerhjem

Om Hostelling International

Hostelling International (HI) er merkenavnet til den ideelle organisasjonen International Youth Hostel Federation (IYHF) og dens medlemmer, bestående av nasjonale vandrerhjem/hostelorganisasjoner i hele verden. Vårt merkenavn er din forsikring for rimelig overnatting av god kvalitet som du kan stole på. HI vandrerhjem skaper møteplasser slik at folk uavhengig av kultur, bakgrunn og erfaringer kan møtes og samtidig gi en verdifull ressurs for læring og for å bygge en bedre og mer fredelig verden.

HI har eksistert i mer enn 80 år med følgende visjon: «å fremme læring hos alle unge mennesker fra alle nasjoner, men spesielt unge mennesker med begrensede midler, ved å oppmuntre dem til å bli bedre kjent med, og sette pris på landsbygd og landskap og føle ansvar for ivareta naturverdier. Dessuten bli kjent med, og sette pris på, kulturelle verdier i byer og bysamfunn i hele verden. Som et hjelpemiddel til å oppnå disse målene, tilbyr vi vandrerhjem eller andre innkvarteringsmuligheter hvor det ikke skal gjøres noen forskjell på grunn av rase, nasjonalitet, hudfarge, religion, kjønn, klasse eller politiske meninger. I et slik miljø håper vi å fremme bedre forståelse og toleranse overfor medmennesker både hjemme og ute i verden.»


Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hva er et vandrerhjem?

Et vandrerhjem er overnatting av god kvalitet hvor det tilbys en komfortabel natts søvn i vennlig atmosfære til en rimelig pris. Vandrerhjemmene er en perfekt måte for å bli kjent med land til lave kostnader og samtidig møte mange likesinnede reisende mens du bruker felles fasiliteter som bar eller lounge, tv-rom og gjestekjøkken. Vandrerhjemmene har flere overnattingsmuligheter som seng i fellesrom (enten rene gutte- og jenterom eller rom med blandet kjønn) og private rom. Private rom blir stadig mer populært på våre vandrerhjem, som gjør at vandrerhjemmene blir mer populære hos familier og par, i tillegg til individuelle reisende og grupper.

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hva er HIs Garanterte Standard og HI Quality?

Hostelling Internationals har etablert Garanterte Standarder som skal oppfylles av hvert vandrerhjem. Det betyr at gjester alltid kan stole på nivået av tjenester og fasiliteter hvor enn du bor på HIs vandrerhjem. Disse standarder er delt inn i; velkomst, komfort, renslighet, sikkerhet og personvern.

HI-Q er HIs kvalitetssystem som utfyller det veletablerte Garanterte Standarder, og fokuserer på vandrerhjemmets ledelse og drift. Programmet er bygd på "best praksis" fra andre kvalitetssystemer rundt om i verden, og skreddersydd dem til de spesielle behovene vandrerhjemmene har. HI-Q gjør at vandrerhjemmene konsekvent kan forbedre og levere høy standard for å sikre at du får en flott vandrerhjemsopplevelse. Kun de vandrerhjemmene som fullfører programmet vil bli sertifisert og få mulighet til å vise den karakteristiske HI-Q logo - Se etter den på vandrerhjemmene du besøker.

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hva slags anlegg og hvilke fasiliteter finnes på et vandrerhjem?

En del av sjarmen med å bo på et vandrerhjem er at alle vandrerhjemmene er unike. Ikke to er like. Vertenes personlighet preger gjerne vandrerhjemmene og dette fører til at atmosfæren blant gjestene og de ansatte blir uformell. De nordiske landene holder gjerne noe høyere standard enn vandrerhjem i verden for øvrig, men det er kommet mange vandrerhjem i utlandet som også holder svært høy standard. I mange land finner man også vandrerhjem i historiske bygninger, som gamle kloster, herskapshus eller som her i Norge - rorbuer.

Vandrerhjem er ideelle for å møte nye mennesker, og du vil finne fasiliteter åpne for alle som for eksempel fellesrom, gjestekjøkken, bar, restaurant, bibliotek, TV-rom og vaskerom. Vandrerhjem tilbyr også mange tjenester som internettilgang, aktivitetsturer, rabatter på attraksjoner og show - og selvfølgelig anbefalinger og råd av lokale medarbeidere. 

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Når kan jeg sjekke inn / sjekke ut?

Innsjekkingstiden for hvert vandrerhjem vises på vandrerhjemmets egen presentasjon på vår nettside. Hvis du ikke finner denne informasjonen kan du kontakte vandrerhjemmet direkte for å få hjelp. Alle vandrerhjem er forskjellige. Kontaktinformasjon for vandrerhjem finnes på samme side. Spesifikk informasjon vises på reservasjonsbekreftelsen.

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hva er åpningstiden til et vandrerhjem?

I de store byene er vandrerhjemmene generelt åpne 24 timer i døgnet, mens andre kan ha kortere åpningstider. Noen vandrerhjem kan til og med stenge en kort periode i løpet av dagen. De fleste vandrerhjem er åpne hele året, men det finnes også vandrerhjem som kun er åpent deler av året – og er derfor utilgjengelig deler av året.

Informasjon om vandrerhjemmenes åpningstider og datoer er tilgjengelig på nettsiden ved presentasjonen av vandrerhjemmet. Hvis du ikke finner denne informasjonen, vennligst ta kontakt med vandrerhjemmet direkte. Du finner kontaktinformasjonen på nettsiden om vandrerhjemmet. 

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hvem kan bo på et vandrerhjem?

Hostelling International ønsker alle velkommen, uansett alder, rase, nasjonalitet, hudfarge, religion, kjønn, klasse eller politiske meninger. Familier er velkommen til å bo på et stort antall av våre vandrerhjem, men ta kontakt med vandrerhjemmet direkte. Det kan forekomme noen betingelser som for eksempel at du må bestille et privat rom.

Grupper (10 + personer) er også velkomne på de fleste av våre vandrerhjem. De er spesielt tatt hensyn til på under «Grupper» på nettsiden.

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Kan barn bo på vandrerhjem?

Barn i følge med familie eller med en gruppeleder er velkommen til å bo på de fleste HI vandrerhjem. Men aldersgrenser kan forekomme på visse vandrerhjem, og vi anbefaler at du sjekker informasjonen på vandrerhjemmets side før du bestiller. Ungdommer under 18 år må vanligvis ha tillatelse fra foresatte hvis de ønsker å bo på et vandrerhjem uten voksent tilsyn. Familier med små barn eller grupper av mindreårige må vanligvis bo på et privat rom i stedet for ei seng i flersengsrom. Vennligst kontakt vandrerhjemmet eller den nasjonale organisasjonen direkte før bestilling om du ønsker ytterligere informasjon.

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Finns det aldersgrenser på et vandrerhjem?

Vandrerhjem er åpne for alle, men det kan forekomme en minstealdersgrenser for barn på noen steder - vennligst sjekk før bestilling. Informasjonen finnes på presentasjonen av vandrerhjemmet på nettsidene eller ta direkte kontakt med vandrerhjemmet. Det skal ikke være noen øvre aldersgrense for å bo på et vandrerhjem.

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Organiserer vandrerhjemmene turer og aktiviteter?

Våre vandrerhjem sitter på et hav av kunnskap om sitt lokalområde og miljø. Mange vandrerhjem organiserer selv et bredt spekter av turer og aktiviteter for sine gjester, og hvis ikke kan de henvise deg videre til andre eller gi deg informasjon direkte slik at du får mest mulig ut av oppholdet. Du kan finne informasjon om vandrerhjemmets aktiviteter vandrerhjemmets oppslagstavle på nettsiden. 

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Kan jeg ta med kjæledyret mitt når jeg bor på et vandrerhjem?

Av hensyn til allergikere, er det få vandrerhjem i Norge som tillater dyr på vandrerhjemmet. Skal dyr medbringes, må dette avtales på forhånd. I utlandet er kjæledyr er mer vanlig på vandrerhjem, men vennligst sjekk med vandrerhjemmet før bestilling, enten på presentasjonssiden av vandrerhjemmet eller ved å kontakte vandrerhjemmet direkte. Kontaktinformasjon for vandrerhjemmet finnes på nett. 

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hvilke typer fasiliteter tilbys for rullestolbrukere?

Mange vandrerhjem har rom for rullestolbrukere, og spesialtilpassede rom blir stadig mer vanlig. Vi anbefaler at du kontakter vandrerhjemmet for spesifikke detaljer før bestilling ettersom at mange vandrerhjem ligger i historiske bygninger som ikke kan lett tilpasses. Kontaktinformasjon for vandrerhjemmet finner du på vår nettside.

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hva med trygghet og sikkerhet?

Trygghet og sikkerhet til gjester er svært viktig for oss. Flere av våre vandrerhjem har låsbare skap der du kan låse inn verdisaker. Noen krever at du har din egen hengelås eller du kan leie/kjøpe i resepsjonen. De vandrerhjem som ikke har låsbare skap på rommet har andre ordninger hvor gjester kan forlate sine verdisaker trygt. Vi anbefaler våre gjester å ha reiseforsikring.

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Trenger jeg ID-kort?

Noen vandrerhjem vil kreve at du vise legitimasjon ved ankomst - dette kommer fram under bookingprosessen. Ønsker du å sjekke hva slags ID som er gyldig identifikasjon, vennligst kontakt vandrerhjemmet direkte. Kontaktinformasjonen finnes på vår nettside.

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Trenger jeg reiseforsikring?

Vi anbefaler alltid at du har tilstrekkelig reiseforsikring før du drar på tur. Hostelling International gir ikke reiseforsikring direkte, men vi samarbeider med World Nomads, og de tilbyr HI gjester en rabatt på kjøp av reiseforsikring. Les mer om World Nomads.

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hvor kan jeg få veibeskrivelse til vandrerhjemmet?

Trenger du en veibeskrivelse for å komme til vandrerhjemmet, kan du bruke kartet som du finner vandrerhjemmets side på vår nettside eller se på instruksjonene som står på reservasjonsbekreftelsen. Du kan også kontakte vandrerhjemmet direkte. 

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hva med bagasjeoppbevaring?

Mange vandrerhjem har bagasjerom eller skap hvor de kan oppbevare bagasje. Bagasjerommet er tilgjengelig for gjester før innsjekking og etter utsjekking. Prisinformasjon om bagasjeoppbevaring står på vandrerhjemmets side på vår nettside eller du kan kontakte vandrerhjemmet direkte. 

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Trenger jeg en sovepose / sengetøy?

Sovepose er ikke tillatt på våre vandrerhjem på grunn av hygieneforskrifter. Vandrerhjemmet har sengetøy enten inkludert i prisen eller til leie. Du finner denne informasjonen på bookingbekreftelsen og på vandrerhjemmets side på vår nettside. Vennligst sjekk dette før avreise. 

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Trenger jeg håndklær?

På de fleste vandrerhjem i Norge er håndkle inkludert, dersom sengetøy er inkludert i prisen. Men dersom du reiser i utlandet så er det mer vanlig at håndklær ikke er inkludert i prisen ved bestilling. Uansett, vil dette kommer fram ved bestillingsprosessen. Hvis håndkle ikke er inkludert, kan du enten ta med eget eller leie håndkle på vandrerhjemmet. Vennligst sjekk dette før avreise. 

Har vi svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse


2. Booking

Hvordan kan jeg bestille overnatting?

Legg inn destinasjonen eller vandrerhjem og datoer (valgfritt) i søkeboksen på toppen av nettsiden. Klikk på Søk-knappen. Deretter velg fra søkeresultatet, gitt ved å klikke på navnet på vandrerhjemmet eller knappen «Se priser».

Videre må du velge det produktet som du ønsker å bestille. Prislisten viser de ulike produktene som er tilgjengelig etter dato. Når du har valgt produkt til riktig dato må du oppgi antall personer og kjønn på bestillingen. Avslutt med å klikke på «Bekreft».

Les sammendragsinformasjonen for å sørge for at du bestiller de riktige datoene, antall netter og produkt. Klikk deretter på «Bestill nå». Du vil bli bedt om å logge inn på kontoen din eller opprette en før du bekrefter din bestilling og betale depositum.

Er dette svar på ditt spørsmål? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hvordan finner jeg informasjon om vandrerhjemmene?

Legg inn destinasjonen eller vandrerhjem og datoer (valgfritt) i søkeboksen på toppen av nettsiden. Klikk på Søk-knappen. Deretter velger du vandrerhjem fra søkeresultatet, gitt ved å klikke på navnet på vandrerhjemmet eller «Se priser» knappen. Dette vil ta deg til presentasjonssiden av vandrerhjemmet på vår nettside. 

Du kan også finne oversikt over alle vandrerhjemmene ved å klikke på «Vandrerhjem i Norge» og «Alle vandrerhjem» øverst til venstre på nettsiden. 

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hva slags type seng/rom kan jeg bestille på nettet?

I Norge er det mest vanlig å bo på, eller bestille egne private rom. Det vil si at man bestiller et eget rom for seg selv og evt. partneren/vennen/gruppen man reiser med. I utlandet kan vandrerhjemmene tilby mer av en seng i flersengsrom. Det vil si at man bestiller en seng, enten rene gutte- og jenterom eller blandet kjønn, og bor sammen med andre reisende. Størrelsen på rommene / sovesalene varierer. Det varierer også om rommet er med dusj og toalett, og noen rom har kun en vask på rommet. Denne informasjonen kommer vanligvis frem under bestillingsprosessen.   

Dersom du ikke klarer å bestille sengen eller rommet du trenger på nett, kan du kontakte vandrerhjemmet direkte. Kontaktinformasjonen finner du på presentasjonssiden av vandrerhjemmet på nettsiden vår.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Trenger jeg å bestille på forhånd?

Vi anbefaler å bestille overnatting på forhånd, spesielt i høysesonger og på populære destinasjoner. Dersom du er usikker på den eksakte dag for avreise kan man kontakte vandrerhjemmet direkte for å høre om tilgjengeligheten til vandrerhjemmet. De fleste vandrerhjem er åpne for bestillinger inntil samme dag.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Jeg har prøvd å bestille på nettet, men ingen seng / rom er tilgjengelige - hva bør jeg gjøre?

Noen vandrerhjem legger ikke ut all kapasitet på hihostels.no og hihostels.com. – de liker å holde noen senger/rom tilgjengelig for folk som kommer inn samme dag. Dersom du ikke kan bestille online, kontakt vandrerhjemmet direkte for å høre om de har noe ledig. Kontaktinformasjonen finner du på presentasjonssiden på nettsiden.  

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Jeg kan ikke finne vandrerhjemmet jeg ønsker - hva kan jeg gjøre?

Har du prøvd å søke etter forskjellige stikkord? Du kan søke etter en destinasjon eller vandrerhjemmets navn. Dersom du fremdeles ikke finner vandrerhjemmet du søker, kan det være at vandrerhjemmet ikke er en del av Hostelling International eller kan ikke bestilles på nett. Du kan da enten velge et annet vandrerhjem på stedet eller i nærheten. Bli inspirert!

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Kan jeg bestille overnatting samme dag som jeg ønsker å sjekke inn?

Mange vandrerhjem tar imot online bestillinger opptil 24 timer før ankomst, og noen til og med opp til klokken 18.00 på ankomstdagen. Dersom du ikke får fullført din bestilling på nett, vennligst kontakt vandrerhjemmet direkte. Du finner kontaktinformasjonen på presentasjonssiden av vandrerhjemmet på nettsiden.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hva er maks antall for antall personer jeg kan bestille for på nett?

Du kan bestille for opptil 9 personer når du bruker hihostels.no og hihostels.com. For grupper på 10 personer eller mer, kan du gå direkte til HI Groups og bestille overnatting der, eventuelt kontakte vandrerhjemmet direkte.

Vennligst merk: ved flere bestillinger av samme person for å oppnå et gruppenummer kan bli kansellert av vandrerhjemmet, som skissert i våre forbehold..

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Er det et maks antall netter at jeg kan bestille for på nett?

Hvert vandrerhjem har en maksimal lengde på et opphold som de godtar. Dette varierer fra vandrerhjem til vandrerhjem. Hvis forespørselen overstiger maksimal lengde på oppholdet satt av vandrerhjemmet, vil denne informasjonen bli angitt i bestillingsprosessen. Dersom man ønsker et opphold som overskrider maksgrensen, vennligst kontakt vandrerhjemmet direkte. Kontaktinformasjonen finner du på presentasjonssiden av vandrerhjemmet på nettsiden

Vennligst merk: flere bestillinger for å oppnå et lengre opphold er ikke tillatt og vandrerhjemmet kan kansellere bestillingen.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hvordan kan jeg finne prisen på overnattingen før jeg bestiller?

Alle priser for tilgjengelige senger, romtyper og produkter for online bestilling vises for hvert enkelt vandrerhjem. Dette kommer tydelig fram under vandrerhjemmets presentasjon på nettsiden.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Er prisen på overnatting «medlemspris»?

Prisene som vises på hihostels.no og hihostels.com er vanligvis medlemspriser med mindre annet er angitt ovenfor pristabellen på vandrerhjemmets side på våre nettsider. Vær oppmerksom på at de norske prisene er ikke medlemspriser. Et HI medlemskort eller eMedlemskap er da nødvendig ved ankomst på vandrerhjemmet for å sikre seg rabatten er gitt. Dersom du ikke har et gyldig medlemskapsbevis kan du enten kjøpe dette på vandrerhjemmet eller få en tilleggsavgift som betales ved innsjekk.

Det er også mulig å kjøpe et eMedlemskap med din bestilling på hihostels.no og hihostels.com. Vennligst se Medlemskap for ytterligere detaljer.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse


Hvilken valuta vil mitt betalingskort bli belastet i?

For hver bestilling, vil betalingsvalutaen være enten; euro, amerikanske dollar eller britiske pund, avhengig av hvilken lokale valuta som du selv har valgt sammen med den valuta som Hostelling International har valgt som er mest hensiktsmessig av de tre. 

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hva vil jeg bli belastet for når jeg gjør en online booking?

Når du har fullført en bestilling vil du bli belastet for 8% eller mer av den totale kostnaden av reservasjonen. Vær oppmerksom på at depositum kan variere mellom vandrerhjem og romtyper (se spesifikke vilkår og betingelser for relevante produkter presentert ved booking prosessen for detaljer). De resterende bookingkostnadene må betales i lokal valuta på vandrerhjemmet ved ankomst. (Se betingelser og vilkår for ytterligere detaljer). Vær oppmerksom på at hvis din lokale valuta er ikke den samme som den valutaen som du betaler i, kan du pådra deg et ekstra bankgebyr fra banken din for transaksjonen. Ta kontakt med din bank for nærmere informasjon.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hvilke typer betalingskort kan jeg bruke på hihostels.com og hihostels.no?

Du kan bestille bestillinger på nettet ved hjelp av enten et Visa eller Mastercard kredittkort eller Visa Electron eller Visa Delta debetkort.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hvorfor ble bestillingen min avvist?

Et kort kan bli avvist for en rekke årsaker. Vanligvis er dette på grunn av manglende dekning eller betaling med den bestemte korttype ikke blir akseptert. Hvis du fortsatt opplever problemer bestillingen, kan du enten prøve å betale med et nytt kort, vente litt og prøve igjen eller kontakte vandrerhjemmet direkte. Du finner kontaktinformasjonen på våre nettsider. 

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Min reservasjon ble ikke ferdig/bekreftet, men det ser ut som at jeg har blitt belastet på kortet?

Vær oppmerksom på at hihostels.no og hihostels.com kan kun belaste gjester som har gjennomført en gyldig bestilling. Hvis det ser ut til at du er blitt belastet, og at du ikke gjennomførte bestillingen, kan det være at betalingen er forhåndsreservert. Dette betyr at i løpet av bestillingsprosessen kan din bank reservere de nødvendige summene for din bestilling før bestillingen er bekreftet. Dersom bestillingen ikke ble vellykket, vil banken tilbakeføre de forhåndsreserverte summene til din konto.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse


Hvordan kan jeg booke overnatting, hvis jeg ikke har et kredittkort eller debetkort?

Dersom du ikke har et kredittkort eller debet kort kan du spørre venner eller familiemedlemmer om de kan foreta en betaling på dine vegne. Men du er helt nødt til å ha tillatelse fra kortinnehaveren før bestilling. 

Vær oppmerksom på at hvis du ikke kansellerer en bestilling i henhold til våre Betingelser og vilkår, vil din bestilling bli belastet for et avbestillingsgebyr på betalingskortet.  

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Må jeg ha samme navn på betalingskortet som på bestillingen?

Nei, hvis noen har gjort en bestilling på dine vegne, må du sørge for at navnet på kunden er i boksen for kundens navn og kortholderen navn er skrevet inn i seksjonen for kortholderen. 

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hvordan kan jeg identifisere hihostels transaksjoner på min bankutskrift?

Alle innskudd betalt til hihostels.no og hihostels.com vil bli identifisert som følger: "Welwyn Garden City www.hihostels.com".

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Jeg har ikke mottatt en bookingbekreftelse via e-post - hva kan jeg gjøre?

Etter bestilling på nett, skal du motta en bekreftelse på dette via e-post. Bekreftelsen skal vise et 10-sifret referansenummer som starter med 2xxxxxxxxx. Hvis du har gjort en gyldig online bestilling og ennå ikke har mottatt e-postbekreftelsen, kan det være lurt å sjekke søppelposten i innboksen din. Dersom du fremdeles ikke finner din e-postbekreftelse, kan det være at du skrev inn i feil e-postadresse på tidspunktet når du gjennomførte bestillingen. Ta kontakt med oss direkte hvis du mener det kan være tilfelle.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse


Hvilken bookingbekreftelse må jeg ha med til vandrerhjemmet?

Vennligst skriv ut reservasjonsbekreftelsen som du mottok på skjermen ved bestillingstidspunktet eller din e-postbekreftelse, og ta den med til vandrerhjemmet. Dersom du har registrert deg for å motta bestillingsbekreftelsen på SMS, kan du vise denne fram på telefonen din når du sjekker inn. Dersom du ikke kan skrive ut eller få tilgang til e-postkontoen som mottok bestillingsbekreftelsen, kan du logge på din konto på vår nettside for å notere ditt bestillingsnummer.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Hvordan kan jeg kansellere min(e) bestilling(er)?

Du kan avbestille din reservasjon ved å logge på din konto eller ved å kontakte vandrerhjemmet direkte. Kontaktinformasjonen finner du på vandrerhjemmets presentasjonsside på nettsiden. 

Vær oppmerksom på at hvis du ikke dukker opp for innsjekk eller avbestiller oppholdet innen den angitte avbestillingstid, kan ditt betalingskort bli belastet for oppholdet. Vennligst se «Betingelser og vilkår» for detaljer. Bestillingsgebyret refunderes ikke. For refusjon av depositum, vennligst se betingelser og vilkår for når bestillingen ble gjennomført. Dersom det forekommer noen avbestillingsgebyrer vil disse bli belastet betalingskortet som ble brukt når du gjennomførte bestillingen. 

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse


Hvis jeg kansellerer min(e) bestilling(er), vil jeg få pengene tilbake?

Ditt depositum blir ikke refundert dersom du velger å avbestille din reservasjon.

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

Kan jeg endre en eksisterende reservasjon?

Dessverre, endringer i eksisterende bestillinger kan ikke gjøres på nettsiden. Du bør kontakte vandrerhjemmet direkte for å høre om muligheten for å gjøre endringer i bestillingen. Kontaktinformasjonen finner du på vandrerhjemmets presentasjonsside på nettsiden. Enhver endring er på vandrerhjemmets skjønn og er ikke garantert (vennligst se betingelser og vilkår for detaljer). 

Har dette svart på spørsmålet ditt? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse

 

3. Din HI konto

Hvordan kan jeg sette opp en konto på hihostels.com?

Under bestillingsprosessen blir du bedt om å logge inn eller opprette en ny konto hvis du er en ny kunde. For å opprette en ny konto, vil du bli bedt om å oppgi ditt navn, e-postadresse og samtidig opprette et passord. Dette passordet må du huske for å logge inn på kontoen i fremtiden.

For å opprette en ny konto før du foretar en bestilling, må du velge «Registrer» i toppmargen på høyre side på nettsiden. Klikk deretter «Opprett konto».

Er dette svar på ditt spørsmål? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse


Hvordan kan jeg logge inn for å sjekke / kansellere min(e) bestilling(er)?

Velg «Pålogging» i toppmargen på høyre side på nettsiden. Vennligst logg inn med enten din e-postadresse og passord, eller bruk din Facebook, Twitter eller Google-konto hvis du har koblet din HI-konto til en av disse mediene.

Når du er pålogget, vil du se HI (ditt navn) i toppmargen der det stod «Pålogging» tidligere. Velg «Booking» i rullegardinlisten, og du kan nå sjekke og avbryte eksisterende bestillinger. Du kan også se på tidligere bestillinger.

Er dette svar på ditt spørsmål? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse



Jeg har glemt passordet mitt - hva skal jeg gjøre?

Hvis du har glemt ditt passord, klikk på «Lag nytt passord» - knappen og følg instruksjonene videre.

Er dette svar på ditt spørsmål? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse


Kan jeg endre min e-postadresse eller andre personlige detaljer?

Velg «Pålogging» i toppmargen på høyre side på nettsiden. Vennligst logg inn med enten din e-postadresse og passord, eller bruk din Facebook, Twitter eller Google-konto hvis du har koblet din HI konto til en av disse mediene.

Når du er pålogget, vil du se HI (ditt navn) i toppmargen der det stod «Pålogging» tidligere. Velg «Settings» i rullegardinlisten, og du kan endre e-postadresse, passord, språk eller valuta. Husk og lag endringer! Når du velger «Profile» så kan du endre alle andre personlige opplysninger.

Er dette svar på ditt spørsmål? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse



Hvordan kan jeg avslutte min konto?

Kontoen din er bare aktiv hvis du har nåværende eller kommende bestillinger. Til alle andre tider kontoen din er sovende, men kan ikke lukkes.

Er dette svar på ditt spørsmål? Hvis ikke, kan du enten:
Gå tilbake til toppen av Spørsmål og svar
Kontakt HI for videre assistanse