Sorry, this content is not currently available in the mobile view. Switch back to desktop view to access this page

Betingelser og vilkår

Vi håper du finner all informasjon du har bruk for om HI Norges betingelser og vilkår. Vår bookingmotor er hentet fra vår samarbeidspartner Hostelling International, som er underlagt britisk lov. For å gjøre dette litt mer oversiktlig har vi delt inn våre betingelser og vilkår inn i to temaer - booking og HI kontobetingelser.

Dersom du ikke finner det du søker her, vennligst se siden: Spørsmål og svar. 


Booking - Bestillingsbetingelser og vilkår

Booking

HI’s rolle er å hjelpe deg med å finne riktig sted for overnatting, og samtidig hjelpe dere, deg og det hostellet du har valgt, med å sette de lovlige rammene for overnattingen. Hvis du velger å bestille via oss er din kontrakt mellom deg og hostellet du valgte, ikke HI eller HI Norge.       

HI forplikter seg til å vise nøyaktige priser, som er levert av hostellet, samt gjøre deg oppmerksom på betingelser og vilkår for bestillingen og sørge for at bestillingen er bekreftet av hostellet. Vår rolle er å være mellommann mellom deg og hostellet. På vegn av hostellet, samler vi inn et ikke-refunderbart depositum på tidspunktet du bekrefter bestillingen.

Vi er behjelpelig med eventuelle utfordringer tilknyttet vår rolle for å gjennomføre bookingen prosessen, å vise priser og betingelser og vilkår. Dersom det oppstår utfordringer vedrørende kontrakten på oppholdet eller oppholdet selv, bør disse tas opp direkte med hostellet.
Ved ankomst må du betale det resterende beløpet av oppholdet til hostellet ved innsjekk.

Etter at bookingen er bekreftet vil du få opp en utskriftsvennlig bestillingskvittering med et eller flere bookingreferansenumre. Ta vare på referansenummeret/numrene og bruk disse i all fremtidig korrespondanse med hostellet. Du kan ikke endre bookingene dine gjennom denne nettsiden – for endringer må du kontakte vandrerhjemmene direkte. Det er opp til hostellet om eventuelle endringer kan gjennomføres.

På våre nettsider kan du booke for opptil 9 personer. Er det en gruppe på 10 eller flere, besøk HI Groups Hostel webside eller kontakt hostellet direkte (se hostellenes egne sider for kontaktinformasjon). Vennligst merk: Dersom du forsøker å gjennomføre flere bookinger online for en gruppe som er større enn 9 personer, kan dette bli avvist av hostellet.

Tilbake til toppen


Kansellering / Avbestilling

Ettersom kontrakten din er direkte mellom deg og hostellet, er det viktig at hostellet får beskjed (i stedet for oss) at du ønsker å kansellere oppholdet. Dine avbestillingsalternativer er:

  • Dersom du har opprettet en HI registrerings konto, så tilbyr vi en online tjeneste for å videreføre eventuelle avbestillinger til ditt hostel. Ved bruk av denne tjenesten, aksepterer vi vår rolle for å overføre dine avbestillingsforespørsler riktig, og vi tar selvfølgelig ansvar dersom hostellet ikke mottar din avbestillingsanmodning av en eller annen grunn.
  • Dersom du ikke opprettet en HI konto, kan du kontakte hostellet direkte via telefon eller e-post (se hostellets side eller e-postbekreftelse for kontaktinformasjon)

Det er vårt ansvar å sikre at du er klar over vilkårene for avbestilling, selv om disse er angitt av hostellet. For spesifikke retningslinjer angående kanselleringer, vennligst se vilkårene mottatt ved bookingen, vist både på skjermen og skriftlig som en del av booking bekreftelsen du mottok på e-post. Dersom du enten ikke dukker opp på hostellet eller kansellerer oppholdet etter at kanselleringsfristen er gått ut, kan du bli belastet med en avgift.

Sene kanselleringer eller no-show på bestillinger

Når du bestiller, samtykker du i en kontrakt som beskytter hostellet mot å sitte igjen med tomme senger, som de kanskje ikke har tid til å selge på nytt. Hvis du avbestiller for nær den avtalte innsjekkingsdatoen ("sen kansellering/avbestilling") eller ikke ankommer for bestillingen ("No-show"), kan hostellet be oss om å handle på deres vegne for å innkreve et sent avbestillingsgebyr eller no-show avgift. I et slikt tilfelle vil vi samle inn den aktuelle kostnaden og overføre dette beløpet til hostellet.

Vi vil alltid anbefale deg å kjøpe reiseforsikring, og noen tilfeller hvor du ikke kan reise, kan du få tilbakeført dette av forsikringsselskapet.

Tilbake til toppen

 

Refundering og tilbakebetaling på bookinger

Dersom du du har bodd på hostellet og ønsker å be om tilbakebetaling, kan du sende denne forespørselen til hostellet. Hvis du har blitt belastet med en sen avbestilling eller no-show og mener at dette er blitt brukt på en urettferdig måte, vennligst adresser dette til hostellet.

Depositumet vi samler inn på vegne av hosteller er ikke refunderbart. Ingen refusjon er derfor tilgjengelig.

Dersom du mener at vi ikke har klart å vise de riktige prisene, ikke har vist riktige betingelser og vilkår eller ikke bekreftet din reservasjon på hostellet, vennligst ta kontakt direkte til oss.

Dersom du ikke har fått levert de tjenestene som er beskrevet i kontrakten din med hostellet, vennligst ta dette opp med hostellet direkte.

Tilbake til toppen

 

Medlemskap og personvern

Du kan bli medlem ved å kjøpe medlemskap gjennom HI. Du kan enten bli medlem av vår organisasjon HI Norge, eventuelt bli direkte medlem med Hostelling International, foreningen som HI Norge er en del av. På våre nettsider er begge medlemskapene tilgjengelig for kjøp. Ved kjøp av medlemskap i den internasjonale HI organisasjonen og har norsk bostedsadresse, vil man bli lagt til HI Norges nasjonale medlemsdatabase, og man vil bli spurt om man ønsker å fortsette medlemskapet hos oss ved utløp av medlemsperioden.

MERK: Det er ikke nødvendig med medlemskap i begge organisasjonene da medlemskapene dekker akkurat det samme behovet/muligheter! Det internasjonale medlemskapet via HI er et digitalt medlemskap som opereres fra toppmargen på våre nettsider.

HI Norge Medlemskap
Dersom man velger å kjøpe et HI Norge medlemskap via våre nettsider under fanen «Medlemskap» vil du også motta et digitalt medlemskap. Men dersom du foretrekker et fysisk medlemskort vil vi sende dette ut på forespørsel.

Når du registrerer deg som medlem i Hostelling International Norge blir dine opplysninger oppført i vårt medlemsregister. Du kan bli kontaktet av oss på epostadressa og telefonnummeret du har oppgitt. Opplysningene dine blir stående i tre år med ubetalt kontingent før de blir fjernet, men melder du deg aktivt ut blir opplysningene fjernet umiddelbart.

Våre medlemslister er konfidensielle og blir ikke delt med andre. Vi vil heller ikke gjøre epostadressen din kjent for andre aktører eller kommersielle foretak. Det er kun utvalgte ansatte på landskontoret som har tilgang til medlemsdatabasen. Våre interne rutiner er i tråd med personvernloven og GDPR-reglene som trådte i kraft i mai 2018.

Har du spørsmål, ønsker du innsyn i personopplysningene dine, eller vil du melde deg ut, kan du sende en epost til info@hihostels.no.

Tilbake til toppen

Gruppeforespørsler
For grupper på 10+ personer tilbyr vi en tjeneste for å videreføre din henvendelse til det aktuelle hostellet. For at du kan få et svar og for at du skal se om det er aktuelt, vil du motta et tilbud på din forespørsel med eventuelle tilleggstjenester.

Tilbake til toppen 
 

Brukerkonto
Du kan velge om du vil bruke tjenestene våre som gjest eller å sette opp en brukerkonto. Å sette opp en konto hjelper deg med å gjøre transaksjoner raskere fremover, da det minimerer informasjonen du må oppgi for å kunne gjennomføre transaksjonen.

Du kan valgfritt lagre et betalingskort sikkert for å gjøre betalingen raskere også.

Tilbake til toppen
 

Markedskommunikasjon

Du vil få muligheten til å motta salgsfremmende markedskommunikasjon fra HI. Hvis du velger å motta kommunikasjon fra HI, kommer det bare noen ganger fra HI da vi ikke gir dine opplysninger til tredjepart i markedsføringsøyemed.

Du kan velge bort markedskommunikasjon når som helst. For å gjøre det, enten logg inn på kontoen din og endre innstillingene i profilen-delen, eller alternativt klikk på "avmeld" i bunnteksten til en av markedsførings epostene våre.

Tilbake til toppen
 

Reviews / Tilbakemeldinger

Du kan få mulighet til å vurdere din opplevelse av hihostels.no / hihostels.com, og din hostelopplevelse.

For anmeldelser av hostellopphold samler vi tilbakemeldingene dine i en samlet poengsum for hostellet og gjør kommentarene dine tilgjengelige på hostellet og vår nettside. For anmeldelser av din reservasjonsopplevelse bruker vi en tredjepart, som opererer under deres egne vilkår og betingelser.


Tilbake til toppen 
 

Online booking center betingelser - innsjekk, betaling, kansellering, refundering

Du må sjekke inn på hostellet før klokken 18 lokal tid. Dersom dette ikke lar seg gjøre, må du kontakte hostellet før klokken 18 lokal tid, og gi beskjed om senere ankomsttid. Dersom dette ikke gjøres, risikerer du at bookingen blir kansellert.

Ved bestillingstidspunkt må du betale et depositum på 10%, som ikke refunderes. Du må betale det resterende beløp i lokal valuta ved ankomst til destinasjons hostellet.

For å avbestille bestillingen din, kan du kontakte vår online booking center tjeneste, dersom du har registrert en konto via vår nettløsning eller kontakte destinasjons hostellet direkte ved å oppgi reservasjonsnummeret. Avbestillinger kan gjøres når som helst før ankomst. Hvis du avbestiller minst 24 timer før ankomst, vil du bidra til å gjøre din booking tilgjengelig for eventuelle andre reisende. Endringer på bestillinger kan bare gjøres direkte med destinasjons hostellet. Alle endringer blir vurdert etter skjønn av hostellet.

Reserveringsdepositumet kan ikke refunderes. Ingen refusjon vil derfor bli utstedt.

Tilbake til toppen
 

Betingelser for bruk av nettside og personvernregler

Betingelser og vilkår for transaksjoner bør ses i sammenheng med nettsidens brukerbetingelser og personvernregler.

Tilbake til toppen